Projecte 4
Karl Marx va estar influenciat per Hegel, Feuerbach, Saint Simon i Prudhon i les seves teories es centraran en el materialisme, la dialèctica, la lluita de classes , el capital i la plusvàlua i la alienació.
El sistema filosòfic de Marx es basa en el materialisme, corrent que defensa la matèria com element principal i únic en la natura. Aquesta va ser ressuscitada per Feuerbach, autor que realitzà una crítica a la filosofia hegeliana. Marx influenciat pel materialisme de Feuerbach exposà que el pensament i la consciència són productes de l'ésser humà que a la vegada aquest és un producte més de la natura. Per aquest motiu el pensament és quelcom coherent amb el desenvolupament de la natura i no una espècie de presència exterior, distinta i supranatural als elements que formen aquesta, contrari al que defensava Hegel basat en que el pensament és un subjecte que crea la resta del món material. Per aquest motiu Marx critica la filosofia idealista de Hegel i comparteix amb aquest la concepció de la dialèctica, tot i que, canviant la visió idealista d'aquesta per una més materialista. La dialèctica suposa una forma de veure el món, un conjunt de realitats canviants i per comprendre a aquesta cal acceptar que tot es troba en un continu procés de canvi i que allò que podem pensar pateix una evolució i aquesta no succeeix de manera paulatina sinó en discontinuïtats. El motor d'aquest desenvolupament són les contradiccions , cops de força generats per oposició i que ens permeten avançar, per això distingim tres fases dialèctiques: la tesis, l'antítesi i la síntesis. Cal dir que no es dona tesis sense antítesi ja que aquesta es genera per negació de la tesis i la síntesis és la negació de la negació que inicia un nou procés, per exemple no pot haver burgesia sense proletariat.
Marx aplica la dialèctica a la història en la seva teoria de la lluita de classes, l'enfrontament de la població afavorida per la contradicció, i exposa que l'home contrau una sèrie de relacions socials i laborals que condicionen la seva consciencia i la manera en que s'organitzen les relacions socials de producció és denominada per Marx estructura. La estructura és per tant la base econòmica de cada societat (esclavista, feudal, comunal, capitalista, socialista,...), i comprèn tres nivells: condicions de producció (clima i riquesa natural d'una societat); forces de producció (grau de desenvolupament tecnològic de la societat) i relacions de producció (possessió dels mitjans de producció i divisió del treball en una societat). Sobre aquesta estructura i condicionada per ella, s'aixeca l'anomenada superestructura de la societat, que és la forma jurídico-polític de cada societat.
Marx exposava que el capitalisme no s'escapava de la dialèctica, aquest generava beneficis i riqueses per un grup limitat i gran pobresa per la majoria i per això ell exposava que hi havia " una minoria burgesa que posseeix terres, fàbriques, cabdal,... i una massa treballadora que només pot viure treballant per a la classe posseïdora. Els interessos d'aquestes dues classes són directament oposats, mai podran cooperar en la gestió" i el capitalisme arriba de la transformació del diner en capital sempre que les mercaderies adquireixen un gran desenvolupament i de la venda d'aquestes s'aconsegueix una plusvàlua gràcies a la compra del treball dels obrers amb un salari baix, per això la classe oprimida és el proletariat, encarregat de buscar l'abolició de la propietat privada dels mitjans de producció que suposa la fi de la societat de classes i la construcció d'un estat socialista obrer, la humanització de la humanitat. El concepte d'alienació és comú en Hegel i Marx. Aquest és entès com un subjecte que perd el seu propi ésser, convertint-se en alguna cosa contrari a la seva pròpia essència. Per Marx aquest subjecte és la classe oprimida, la causa d'aquesta és l'existència de la propietat privada per això trobem diferència de classes socials i la única manera de superar aquesta alienació és l'abolició de la propietat privada, de les classes socials i de la explotació del proletariat.
Karl Marx va estar influenciat per Hegel, Feuerbach, Saint Simon i Prudhon i les seves teories es centraran en el materialisme, la dialèctica, la lluita de classes , el capital i la plusvàlua i la alienació.
El sistema filosòfic de Marx es basa en el materialisme, corrent que defensa la matèria com element principal i únic en la natura. Aquesta va ser ressuscitada per Feuerbach, autor que realitzà una crítica a la filosofia hegeliana. Marx influenciat pel materialisme de Feuerbach exposà que el pensament i la consciència són productes de l'ésser humà que a la vegada aquest és un producte més de la natura. Per aquest motiu el pensament és quelcom coherent amb el desenvolupament de la natura i no una espècie de presència exterior, distinta i supranatural als elements que formen aquesta, contrari al que defensava Hegel basat en que el pensament és un subjecte que crea la resta del món material. Per aquest motiu Marx critica la filosofia idealista de Hegel i comparteix amb aquest la concepció de la dialèctica, tot i que, canviant la visió idealista d'aquesta per una més materialista. La dialèctica suposa una forma de veure el món, un conjunt de realitats canviants i per comprendre a aquesta cal acceptar que tot es troba en un continu procés de canvi i que allò que podem pensar pateix una evolució i aquesta no succeeix de manera paulatina sinó en discontinuïtats. El motor d'aquest desenvolupament són les contradiccions , cops de força generats per oposició i que ens permeten avançar, per això distingim tres fases dialèctiques: la tesis, l'antítesi i la síntesis. Cal dir que no es dona tesis sense antítesi ja que aquesta es genera per negació de la tesis i la síntesis és la negació de la negació que inicia un nou procés, per exemple no pot haver burgesia sense proletariat.
Marx aplica la dialèctica a la història en la seva teoria de la lluita de classes, l'enfrontament de la població afavorida per la contradicció, i exposa que l'home contrau una sèrie de relacions socials i laborals que condicionen la seva consciencia i la manera en que s'organitzen les relacions socials de producció és denominada per Marx estructura. La estructura és per tant la base econòmica de cada societat (esclavista, feudal, comunal, capitalista, socialista,...), i comprèn tres nivells: condicions de producció (clima i riquesa natural d'una societat); forces de producció (grau de desenvolupament tecnològic de la societat) i relacions de producció (possessió dels mitjans de producció i divisió del treball en una societat). Sobre aquesta estructura i condicionada per ella, s'aixeca l'anomenada superestructura de la societat, que és la forma jurídico-polític de cada societat.
Marx exposava que el capitalisme no s'escapava de la dialèctica, aquest generava beneficis i riqueses per un grup limitat i gran pobresa per la majoria i per això ell exposava que hi havia " una minoria burgesa que posseeix terres, fàbriques, cabdal,... i una massa treballadora que només pot viure treballant per a la classe posseïdora. Els interessos d'aquestes dues classes són directament oposats, mai podran cooperar en la gestió" i el capitalisme arriba de la transformació del diner en capital sempre que les mercaderies adquireixen un gran desenvolupament i de la venda d'aquestes s'aconsegueix una plusvàlua gràcies a la compra del treball dels obrers amb un salari baix, per això la classe oprimida és el proletariat, encarregat de buscar l'abolició de la propietat privada dels mitjans de producció que suposa la fi de la societat de classes i la construcció d'un estat socialista obrer, la humanització de la humanitat. El concepte d'alienació és comú en Hegel i Marx. Aquest és entès com un subjecte que perd el seu propi ésser, convertint-se en alguna cosa contrari a la seva pròpia essència. Per Marx aquest subjecte és la classe oprimida, la causa d'aquesta és l'existència de la propietat privada per això trobem diferència de classes socials i la única manera de superar aquesta alienació és l'abolició de la propietat privada, de les classes socials i de la explotació del proletariat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada